Week 5 alweer. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura - WaarBenJij.nu Week 5 alweer. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura - WaarBenJij.nu

Week 5 alweer.

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk heb ik tijd voor mijn verslag, want ik ben erg vroeg wakker vandaag. Slecht geslapen van al die vervelende muggenbulten die heel erg jeuken. Ik heb al 20 zalfjes geprobeerd, maar niks helpt helaas.

Ik heb beloofd om wat meer te vertellen over mijn stage omdat ik veel heb gedaan deze week daar. Maandag ben ik direct aan de slag gegaan op creatief gebied. Ik heb twee aan twee met de kinderen gewerkt. Ik heb ze gevraagd hoe ze zich vandaag voelde. Ben je vandaag:
- Blij
- Boos
- Verdrietig
- Bang
- Verliefd
Of voel je je misschien anders? De kinderen gaven hier gelukkig allemaal antwoord op. Hun emotie mochten ze tekenen. Met een paar stiften die het nauwelijks deden, hebben ze tekeningen gemaakt. Met een jongetje was het heel heftig. Ik ben alleen maar boos zei hij. Hij kon ook alleen maar de woorden boos op het papiertje zetten. Later vertelde die mij in alle rust waarom hij zo boos was. Ik heb de kinderen vorige week weer uitgelegd dat ik hier ben om te helpen en dat ze altijd bij mij kunnen komen als er wat is. Het hoeft niet altijd over vervelende of verdrietige dingen te gaan verteld ik, ook mag het over leuke dingen gaan. Vertel het mij allemaal maar! Deze week kwamen ze eindelijk wat losser en zijn er al een stuk of 4, 5 kids bij mij geweest met van alles en nog wat. Het vertouwen komt steeds meer en dat voelt erg goed!

Woensdag hebben we een uitje gehad met stage. We hebben een verjaardag gehad van een Surinaamse vrouw. Zij woont in Nederland en is hier nu op vakantie om dit te vieren met ons. Ze had ook nog drie andere kindertehuizen uitgenodigd. We zijn op een open bus geweest met allemaal muziek en de kinderen dansten allemaal. Daarna hebben we met z`n allen gegeten en liedjes gezongen voor die mevrouw. Het was een erg gezellige dag! Vrijdag zijn Lukla en ik hier s avonds geweest voor haar verjaardagsfeest voor vrienden en familie. Hiervoor waren wij ook uitgenodigd. Dit was ook erg speciaal om mee te maken.

Donderdag heb ik met een jongetje uit het kindertehuis meegelopen op zijn basisschool. Ik mocht een paar uurtjes kijken in zijn klas. De dag hiervoor had ik met de directeur afgesproken dat ik me zou melden bij hem als ik er was. Om 8.00 uur melde ik mij en hij liep met mij mee naar het lokaal. Hij zei; ze gaan je niet accepteren als je zomaar binnenkomt. Zo, dit kwam hard aan, maar snel weer vergeten. Goedemorgen zei ik. Alle kinderen keken op en Rischanell met wie ik mee was, keek helemaal trots naar mij dat ik bij hem kwam kijken. Ik heb mij verbaast over hoe goed er les wordt gegeven hier. De juf is erg duidelijk en legt erg goed uit. De kinderen mogen en kunnen alles vragen aan haar als ze iets niet snappen. Ook heb ik mij verbaast over dat er gewoon een kind ligt te slapen in de klas. Dat mag gewoon hier! Hij is moe van gister zei de juf tegen mij toen ik vroeg of dit normaal was. Laat hem maar lekker slapen. Haha, ik lachte me slap in mezelf. De klaslokalen zijn allemaal kaal. Er hangt niks gezelligs, op 1 klas na. Daar hangen wat gekleurde slingers en cijfers door de klas heen. De klas waar ik zat, stond een bureau, 25 stoelen en tafels en er hing een schoolbord. De kinderen hebben het wel naar hun zin in de klas en buiten de klas om. Ze spelen leuk met andere kinderen en maken veel grapjes. Rischanell vond het erg leuk dat ik er was en hij zei: mag ik met u mee naar huis als u weggaat? Dan hoef ik niet meer naar school vandaag. Haha op de manier hoe hij dit zei was zo grappig!

Donderdag avond ben ik lekker wezen feesten bij Havanna. Hier dansen ze eerst salsa tot een uur of 00.00 uur en dan gaan ze over op de muziek waar ik wel op kan dansen, haha. Ik wil echt salsa lessen volgen hier. Ze kunnen zo goed dansen, das niet normaal! Ja, was een leuk avondje.

Gister (zaterdag) zijn we naar Groningen geweest. Een plaatsje buiten de stad waar veel geschiedenis is. Hier zijn met we met twee Nederlandse mensen heen geweest die hier in Suriname trips verzorgen en een Guesthouse hebben. Met hun hebben we ook de Schildpaddentour gedaan. We zijn hier bij een meneer thuis geweest. Hij had een papegaai, puppy’s en allerlei andere dieren. We hebben hier gegeten en hij vertelde ons van alles over Groningen. Groningen is een klein historisch dorpje met oude woningen. De vader van meneer Roy was vroeger districtscommissaris van Saramacca. Nadat we Groningen hadden bezocht zijn we nog langs een Hindoe herdenkingsplaats geweest & naar een openlucht crematorium. Hier worden lijken op stapels hout verbrandt onder een soort van karretje. Bij de foto’s die ik er op heb gezet kun je dit zien.

Ik hoop dat ik jullie weer wat heb kunnen vertellen!

Liefs.

  • 20 Mei 2014 - 22:29

    Netty:

    heel leuk om dit te leze . je bent goed bezig, en voelt de kinderen vast goed aan. Het is toch heel bijzonder dat de kinderen je allemaal verhalen toe vertrouwen. Je hebt ook een lieve uitstraling naar kinderen, en kinderen weten en voelen dat je er voor hen bent. Ze prikken er gelojk doorheen als het alleen een houding is, maar jij houdt van kinderen. Als ik het zo lees komt het speelgoed wat je gaat kopen goed van pas. Veel gastvrijheid als ik het zo lees. Ik houd daarvan. Bij mij mogen de mensen ook altijd mee eten, ik denk dat ik me er wel thuis zou voelen. Wat gaat de tijd snel, geniet nog maar van je tijd die er nog rest. Enneh blijf schrijven, dan blijf ik reageren. Succes meid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Volg alles wat ik mee maak in Suriname!

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 5709

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 03 Juli 2014

3 maanden naar Suriname!

Landen bezocht: