Alles afronden & genieten. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura - WaarBenJij.nu Alles afronden & genieten. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura - WaarBenJij.nu

Alles afronden & genieten.

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Vorige week zondag ben ik naar de kerk geweest. We waren uitgenodigd door iemand die we kennen van hier. Super leuk dat we mee mochten, want ik wilde dit altijd nog een keertje zien. Toen we binnenkwamen was er een koor aan het zingen. Totaal geen saai koor, maar met veel enthousiasme. Er werd een plek voor ons gezocht door iemand die daar werkt. Omdat het zo vol was, konden we niet naast elkaar zitten. De kerkdienst ging die dag over Vaderdag en opvoeden van het gezin. Eerst kwam er een kinderkoor, een toneelstukje over een gezin en andere liedjes. Daarna kwamen twee mensen vertellen hoe hun relatie begon. Heel bijzonder om te horen. De dienst duurde 2,5 uur, maar de tijd ging erg snel!

Zondagmiddag hebben we gezwommen met de kinderen van stage bij het zwembad vijf minuten van de stage plek af. Ik had vier kleintjes mee en de rest was allemaal ouder, dus konden zelf allemaal zwemmen. Het was een gezellige middag en de kinderen hebben het er de hele week nog over gehad hoe leuk het was en hoe dankbaar ze mij zijn dat ik dit met hun heb gedaan.

Maandag is Ineke, een vrouw die we hier hebben leren kennen bij ons op stage geweest. Dat is jouw moeder zeiden de kinderen toen ze uitstapte. Nee, haha! Dit moesten we even uitleggen en toen was het weer goed. Ineke heeft haar zelfgemaakte boekje Thula voorgelezen. Ook heeft ze boekjes achter gelaten voor de kinderen om te lezen en een activiteiten boekje om leuke dingen te doen samen. De kinderen vonden het leuk met Ineke en zeiden na afloop: komt ze morgen weer?

Dinsdag op stage was er iemand met een slimme uitspraak over de meisjes. Een van de meisjes had een rokje aan en zat niet netjes op de bank. Hier moeten de meisjes altijd netjes zitten en met de benen naast of over elkaar heen. Zit netjes! Je bent een meisje, je moet je lichaam beschermen. Slimme opmerking voor een kind van 10. Kinderen in Nederland denken hier echt niet over na.

Donderdag.. de laatste stage dag. De tien weken zijn voorbij gevlogen en ik ben nog lang niet klaar daar. Ik wil de kinderen nog zoveel leren en bijbrengen. Helaas komt aan alles een einde en heb ik nog een paar laatste dingen voor ze kunnen doen. Een van de dingen die ik nog met ze heb gedaan is regels maken hoe je voor jezelf zorgt en hoe je met anderen om moet gaan. Dit hebben we samen opgehangen, zodat ze er elke dag naar kunnen kijken. ik heb een goede stage beoordeling gekregen waar ik enorm blij mee ben. Na de beoordeling heb ik nog gepraat met de bazin en ze wilde graag weten hoe ik het vond, wat ik heftig vond en wat ik van de kinderen vond. Bij het afscheid nemen hebben wij de bazin bedankt voor alles en haar een flesje wijn met een zelfgemaakte brownie uit pak gegeven. Daarna hebben we afscheid genomen van de kinderen en de jongeren. Dit was vreselijk. Een van de jongere had het super moeilijk, en kon alleen maar huilen. Na het troosten kregen Lukla en ik allebei een brief van haar. Deze mochten wij pas thuis openmaken. De rest van de jongeren bedankte ons en wenste ons een fijne reis terug naar Nederland. Toen was mijn doelgroep aan de beurt om afscheid van te nemen. De meeste kinderen gaven mij een knuffel en ik gaf hun een kus op hun voorhoofd en zei: pas goed op elkaar, wees lief voor elkaar en luister goed! Een jongetje die ik veel begeleid heb (van die slimme opmerking) had een plekje voor zichzelf opgezocht. Hij was al de hele dag wat stiller dan de rest en zat heel zielig op een steen. Ik liep naar hem toen, ging op mijn hurken zitten en deed mijn voorhoofd tegen de zijne aan. Beloof me dat je goed op jezelf let, goed je best doet op school en niet verdrietig bent omdat ik wegga. Hij zij niks.. Ik tilde hem op en hij liet mij niet meer los. De tranen rolde inmiddels over onze wangen. Ik moest hem toch een keer neerzetten, dus dat deed ik en pakte mijn fiets. Ik zei nog: ik hou van jullie en ik ga jullie allemaal missen en fietste weg. Achter mij zag je al die koppies zwaaien.

Wat een ervaring was dit. Dit pakt niemand van mij af. Nooit niet. Ik ben blij dat ik zoveel heb kunnen betekenen voor de kinderen en ik heb beloofd dat ik nog een keertje terug kom. Het afscheid nemen vond ik moeilijk, omdat ik weet hoe moeilijk sommige kinderen het hebben en ik ze zo graag wil helpen. Ik hoop dat ze goed op elkaar passen!

Donderdag avond heb ik lekker gefeest in Havanna. Dit had ik echt even nodig. Al dat gejank van die middag eraf feesten.

Vrijdag heb ik gebikkeld voor school. Verslagen, werkprocessen en een presentatie moest ik nog in elkaar zetten. Alles is nu af, dus vanaf nu is het alleen nog maar genieten van SU!

Gisteren zijn we naar Berg&Dal geweest. Hier hebben we activiteiten gedaan zoals: kajakken & van de kabelbaan. Dit was echt zo vet om te doen! Kajakken over de rivier met een regenbui tussendoor en door de jungle en over de Surinamerivier van de kabelbaan. Ik vond het doodeng, die kabelbaan maar ik heb het gedaan! Filmpje staat op Facebook! Gisteravond hebben we de dag afgesloten met een lekker etentje bij Zus&Zo.

Vandaag hoop ik dat de zon blijft schijnen, dan ga ik nog even zonnen. Ook ga ik skypen met mama en mijn prinsessen die ik steeds meer begin te missen. Vooral omdat ik nu geen stage meer heb, dus minder afleiding. De buurman gaat naar huis, dus die zwaaien we vanmiddag ook uit. Dan blijven wij met vier dames over. Feestjes, feestjes en nog een feestjes vieren dus!



  • 22 Juni 2014 - 20:39

    Hannie:

    Och"och" Wat een super mooi verslag, echt super!
    Lieve Laura, al die traantje die je daar in Suriname
    achterlaat, met liefde en blijdschap, geef ik jou,
    hier dubbele traantjes voor terug, omdat ik het super
    leuk vindt, dat je straks weer bij ons terug bent!
    Lieve Laura, echt! heb je gemist, maar wat je allemaal,
    hebt bereikt, vindt ik geweldig, maar daar heb ik geen
    minuut aan getwijfeld! Je bent voor mij een Toppertje!!!!!
    Lieve Laura, zie je gauw, geniet er nog lekker van, want
    de tijd vliegt om.
    Liefs Hannie.♡


  • 26 Juni 2014 - 12:10

    Oma En Opa Helmus:

    hoi lieverd ,

    genoten van je verslag , we kunnen zo met je meevoelen .
    je wilt ze allemaal wel meenemen ,
    hoop dat ze het redden en veel van je opgestoken hebben .
    heftig allemaal .
    je hebt goed je best gedaan en een grote ervaring rijker .
    wij zijn blij dat je weer thuiskomt en je moeke en prinsesjes zeker .
    nog fijne dagen en een goede terugreis .
    liefs opa en oma , kus kus .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Volg alles wat ik mee maak in Suriname!

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 5697

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 03 Juli 2014

3 maanden naar Suriname!

Landen bezocht: